niezwykła matematyka
Wiele osób w naszej organizacji to matematycy. Naturalne więc, że chcemy pokazywać niezwykłość królowej nauk. Celem projektu „Niezwykła matematyka” jest rozwijanie zainteresowań i umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych. W każdym roku działania projektu przygotowujemy warsztaty dla uczniów podczas których uczestnicy rozwiązują inspirujące problemy matematyczne, czasem pojawiające się w kontekście, który pozornie nie ma z matematyką nic wspólnego.
Ważnymi elementami warsztatów są:
• praca oparta na zasobach i umiejętnościach uczestników,
• elementy tutoringu,
• praca zespołowa nad starannie dobranymi problemami matematycznymi.
Metody i techniki nauczania matematyki, które stosujemy na warsztatach, są oparte o najnowsze polskie i międzynarodowe badania oraz dobre praktyki z całego świata.
W ostatnich latach, dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy, zrealizowaliśmy wiele matematycznych projektów:
2021
"Zobaczyć matematykę" - w tej edycji projektu skupiliśmy się na współpracy uczniów. Aby zrozumieć matematykę i rozwijać swoje umiejętności w tym obszarze dzieci powinny przeprowadzić szereg doświadczeń matematycznych, wyciągać z nich wnioski oraz dochodzić do uogólnień. Wspólna praca może być doskonałym miejscem do prowadzenia matematycznych rozmów.
2020
"Lubię i rozumiem" - ten projekt przeprowadziliśmy wykorzystując narzędzia do pracy zdalnej. Wiele naszych ćwiczeń przenieślimy na wirtualne tablice. Uczestnicy warsztatów doskonale radzili sobie z rozwiązywaniem stawianych przed nimi problemów.
2019
"Polubić matematykę" – w ramach projektu prowadziliśmy warsztaty dla uczniów szkół podstawowych. Jednym z elementów naszych działań były warsztaty „Wyobraźnia matematyczna” podczas których składaliśmy papier, pracowaliśmy z geoplanami i układaliśmy bryły z klocków. Ćwiczenia były pretekstem do prowadzenia geometrycznych rozumowań i przeprowadzania dowodów.
2018
"Matematyczne przygody" – częścią projektu były warsztaty dla uczniów szkół podstawowych podczas których, pracując w kilkuosobowych zespołach, rozwiązywaliśmy problemy matematyczne. Wspólnie zastanawialiśmy się nad strategiami liczenia towarzyszącemu każdemu z nas podczas szukania rozwiązań i próbowaliśmy uzasadniać otrzymane rezultaty.
„Łamanki, składanki, przeplatanki. Geometria inaczej” to działanie, które prowadziliśmy w ramach II Warszawskiego Pozarządowego Tygodnia Edukacyjnego. Uczniowie biorący udział w akcji każdego dnia tygodnia, zgodnie z filmową instrukcją, składali papier. Gdzie tu geometria? Złóżcie kapelusz admiralski, wskazówki tu https://www.youtube.com/watch?v=GuzQrl0bvh8&t=3s
2017
„Niezwykła matematyka” – podczas warsztatów dla uczniów przeprowadzaliśmy matematyczne eksperymenty. Jedne z zajęć poświęciliśmy na policzenie ile ziarenek ryżu zmieści się w pudełku o pojemności 1 metra sześciennego. My już wiemy, a Wy?
„MdK7 czyli matematyka dla każdego siódmoklasisty” to warsztaty, które w okresie zmian organizacyjnych w edukacji dedykowaliśmy uczniom klas 7. Podczas spotkań pracowaliśmy nad tymi obszarami, które mogły być dla uczniów problematyczne na skutek zmian programu nauczania.
2016
"Matematyka. To każdy może?" – elementem projektu były warsztaty matematyczne dla uczniów szkół podstawowych. Podczas zajęć przekonaliśmy się, że precyzja w matematyce ma wielkie znaczenie. Na jednym ze spotkań budowaliśmy bryły zgodnie z instrukcjami słownymi uczniów uczestniczących w projekcie. Słowa „nad”, „obok”, „przed” mają wiele znaczeń…